Dziś stwardnienie rozsiane (SM) nie musi oznaczać pełnej niepełnosprawności, a w zależności od szybkości diagnozy i sposobu leczenia, można utrzymać sprawność i powstrzymywać rozwój choroby na bardzo długi czas.

Kampania edukacyjna realizowana dla marki Sanofi Genzyme podkreśla jak ważne jest wsparcie bliskich dla osób chorych na stwardnienie rozsiane oraz to, jak istotną role odgrywają relacje społeczne w procesie terapeutycznym. SM nie wyklucza aktywnego życia, spotkań ze znajomymi i przyjaciółmi. Kampania skierowana jest do nowo zdiagnozowanych chorych oraz ich bliskich: rodziny, partnerów, przyjaciół i znajomych. Wspólnie łatwiej jest stawiać czoła wyzwaniu jakim jest SM. 
Dzięki współpracy z psychologami – w trakcie kampanii bliscy osób chorujących na SM mogli znaleźć odpowiedzi na pytania, jak reagować na chorobę najbliższej osoby, jak sobie z nią radzić, co robić, gdy chora osoba się odsuwa, jak motywować ją każdego dnia do aktywnego życia. Chorzy mogli dowiedzieć się  – skąd czerpać siłę i motywację, by się nie dać chorobie. Poruszone zostały również tematy związane z bliskością i intymnością.

Kampania realizowana jest we współpracy z czterema stowarzyszeniami: Polskim Towarzystwem Stwardnienia Rozsianego, Fundacją SM – Walcz o Siebie, Fundacją NeuroPozytywni oraz Śląskim Stowarzyszeniem Chorych na SM SezaM.

W ramach kampanii przygotowane zostały materiały poradnikowe dla chorych i bliskich, nagrania edukacyjne oraz cykl warsztatów rehabilitacyjnych.

 

Osoby z SM razem ze swoimi bliskimi mogły uczestniczyć w specjalnie opracowanych warsztatach rehabilitacyjnych z elementami pilates i mindfulness, organizowanych razem z PTSR w kilku miejscowościach w Polsce. 

Program oraz wideo instruktaż do warsztatów dostępny jest online, tak, by każdy mógł wykonać ćwiczenia we własnym zakresie. 

We współpracy z NeuroPozytywnymi powstało NeuroPozytywne Miejsce, w którym osoby z SM i ich bliscy mogli spotkać się z ekspertami kampanii, porozmawiać i wspólnie inspirować się do aktywnego życia. 

Komunikację wsparły dedykowane kampanii ilustracje autorstwa Marty Frej, pokazujące sytuacje z życia chorych w charakterystycznym dla ilustratorki ujęciu. 

 

Komunikacja kampanii prowadzona jest przez profil Nie sam na SM na Facebooku, na którym znajdą się m.in. specjalnie przygotowane filmy oraz porady ekspertów.

 

Kampanię Nie sam na SM wspierają ekspertki – neurolog dr hab. n. med. Monika Adamczyk-Sowa, kierownik Katedry i Kliniki Neurologii w Zabrzu Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach oraz ordynator Oddziału Neurologii SPSK1 w Zabrzu, neurolog dr n. med. Katarzyna Kurowska z Instytutu Psychiatrii i Neurologii, psycholog dr Joanna Heidtman oraz psycholog i sex-coach Marta Niedźwiecka, które podpowiedzą, jak reagować na chorobę najbliższej osoby, jak motywować do aktywnego życia, jak radzić sobie z chorobą.

 

Inicjatorem kampanii jest firma Sanofi Genzyme, która globalnie od ponad 10 lat pracuje nad zrozumieniem wyzwań, z którymi muszą mierzyć się osoby ze stwardnieniem rozsianym oraz nad sprostaniem potrzebom chorych i ich rodzin, środowiska medycznego oraz stowarzyszeń pacjenckich.